Nytt samarbete med Norstedts juridik

Posted on: oktober 27th, 2020 by admin

Idag inleder jag ett samarbete med Norstedts Juridik/Juno Kommun. Det kunde jag ALDRIG tro när jag plågade mig igenom juristlinjens tråkiga böcker! Sen dess har jag försökt leva efter devisen att juridik inte behöver vara tråkigt. Jag hoppas att mina artiklar ska uppfattas som både lättlästa och lärorika. Annars får du säga till.

Min första artikel på temat: skillnaden på att köpa ett resultat/effekt jämfört med produkter. Vad vill ert företag sälja? Vad är skillnaden?

https://www.nj.se/nyheter/upphandla-resultat-och-effekt-inte-produkter

En upphandling som ger bättre kvalitet till en lägre kostnad börjar med ett ändrat tankesätt kring vad man faktiskt ska köpa. Om det upphandlade avtalet leder till ett tydligt mål med ett mätbart resultat, kan upphandlare lösa många av problemen som brukar uppstå under avtalsperioden. För stort fokus på billiga produkter riskerar att kosta mer än det smakar.

Bättre affärer med LOU tillsammans med Sveriges Arkitekter

Posted on: mars 11th, 2019 by admin

Offentlig sektor är den största beställaren av bygg- och arkitekttjänster i Sverige. Många arkitekter har erfarenheten att det är svårt att vinna offentliga upphandlingar och de som vinner har ofta problem med dålig lönsamhet. Men så behöver det inte vara. I denna endagskurs visar juristen och upphandlingsexperten Magnus Josephson hur framgångsrika företag gör för att både vinna fler kontrakt och för att få dem lönsamma.

På kursens får anbudsansvariga arkitekter verktyg för att arbeta på ett strategiskt och långsiktigt lönsamt sätt med offentlig upphandling enligt LOU. Alltför ofta landar offentlig upphandling i en fråga om timpriser. Det undergräver arkitektföretagens utvecklingskraft, samtidigt som offentliga upphandlare inte får det värde för skattepengarna som de enligt lagen ska fokusera på. Men inget hindrar köparna från att ställa krav på andra sätt – där fokus istället ligger på vilka värden och effekter tjänsterna ger verksamheten för att få jämförbarhet. Målet med kursen är att deltagarna ska förstå hur offentliga aktörer köper arkitekttjänster och vilka krav i upphandlingarna som är möjliga att påverka. Kursen anpassar nivån utefter deltagarnas förkunskaper. Föreläsarna har lång och bred erfarenhet av LOU.

Efter kursen kan du

  • de viktigaste nyheterna i nya LOU
  • försäljning till offentlig sektor – så ökar ni era möjligheter att ta hem de kontrakt ni vill vinna
  • bättre identifiera vilka anbud du och kollegorna vill ha
  • bättre formulera er för att vinna önskeanbuden.

Kursen vänder sig till

  • dig som är medlem i Sveriges Arkitekter
  • andra medarbetare som arbetar med anbud i arkitektföretag.

Datum och anmälan

28 mars 2019, kl 9-17
Stockholm

Anmälan görs här.>>

Magnus Josephson talar på Upphandlingsdagarna 2019

Posted on: december 12th, 2018 by admin

Upphandlingsdagarna går av stapeln på Kistamässan 15-16 januari 2019. Det är en mässa som samlar upphandlare och inköpare inom offentlig sektor, för att tillsammans skapa ännu bättre offentliga affärer.

Upphandlingsdagarna är en av Sveriges största mötesplatser för offentliga upphandlare och leverantörer.

Magnus Josephson talar under tre tillfällen dessa mässdagar, inom tre olika ämnen:

  • 5 tips… Så ökar du dina chanser att vinna den offentliga affären.
  • Så använder du certifiering och märkning vid inköp och upphandlingar inom brand- och säkerhetsområdet.
  • Är er webbplats en svindyr korvkiosk i skogen?

Läs mer om Magnus seminarier och hur du hittar dit.>>

LOU-appen i inköpsrådet

Posted on: december 6th, 2018 by admin

Inköpsrådet.se skriver om vår nya uppdaterade LOU-app.
”Lättare än så här blir det inte att söka i upphandlingslagtexter, författningskommentarer och EU-direktiv”.

Läs hela artikeln om LOU-appen.>>

Nya LOU-appen ett fantastiskt verktyg!

Posted on: december 2nd, 2018 by admin

Nu finns den nya LOU-appen att ladda ned i Appstore och Google Play. Vi har fyllt den med fler funktioner och mer information – över 1300 sidor sökbar text! Samtidigt har vi lagt stor vikt vid att göra den riktigt användarvänlig med en supersnabb sökfunktion. Du kommer att spara mycket tid när du letar efter relevant lagrum eller lagkommentar. Allt är samlat och sökbart på samma ställe.

I den nya appen hittar du förstås alla lagtexter LOU, LUF, LUK och LUFS. Vi har kompletterat dessa med författningskommentarerna och EU-direktiven. Du hittar också en användbar ordlista. Alltsammans är som sagt sökbart och du hittar enkelt tillbaka till de texter som du vill ha lätt tillgängliga genom en bokmärkesfunktion. En oumbärlig och tidsbesparande app för dig som arbetar med offentliga affärer!

Appen LOU & LUF hittar du i App Store och Google Play.

Nu har du appen – vad är ditt nästa steg?

Hur arbetar du med offentlig upphandling?
Upphandlar du komplicerade och samhällsviktiga kontrakt?
Försöker du sälja eller köpa på kvalitet och komma bort från lägsta pris?
Lämnar du anbud i viktiga affärer?
Söker du rådgivning eller utbildning till er verksamhet?
Eller har du bara en enkel fråga?

Kontakta mig så diskuterar vi vidare hur vi kan ta nästa steg tillsammans. Du får tillgång till erfarenhet från över 5 000 upphandlingar och över 20 års praktisk erfarenhet av LOU.

Hur offentlig sektor upphandlar innovationer

Posted on: oktober 1st, 2018 by admin

Magnus Josephson är inbjuden till Chalmers för att tala på Chalmers Ventures Professional Sales Network. Ett kostnadsfritt event för startups med rötter i Chalmers. Magnus ger sina bästa tips till entreprenörerna och talar om hur offentlig sektor upphandlar innovationer.

Övriga talare är:
Bo Ji, expert på kinesiska marknaden, TedX-talare och lärare på bl.a. Insead, MIT, NYU och Hong Kong University.
Viktor Stensson, som startat Bokio, ett startupföretag från Chalmers som gått från noll till 50 000 företagskunder på ett år.

Datum: 11 oktober kl 16.00 – 20.00

Anmälan via Eventbrite här>>

Vinn offentliga upphandlingar

Posted on: augusti 27th, 2018 by admin

Strategi, praktikfall och kunskap – Ett seminarium i samarbete med Veckans Affärer

Stärk företagets omsättning och tillväxt genom att lära dig sälja vad du kan och har till den offentliga sektorn. Veckans Affärers konferens vill lära dig och ditt företag att bli en attraktiv leverantör till en jättemarknad som finns runt knuten, värd hundratals miljarder.

Med hjälp av flera experter under en späckad halvdag får du förståelse för nya affärsmöjligheter, råd och tips hur du sätter din strategi för en tjockare orderbok och ökad tillväxt i företaget. Möt experterna, juristerna och företagen som kan ge dig erfarenheterna du behöver för att bli förstahandsvalet som leverantör!

Program och anmälan till seminariet>>

Det här händer bland annat under dagen:

  • EU, Sverige och offentlig upphandling så hänger det ihop
  • Offentlig upphandling steg för steg på 40 minuter
  • Modet att ta sig ut på marknaden
  • Så undviker du att bli en mutkolv

Så kan politiska mål bli verklighet genom offentlig upphandling

Posted on: augusti 22nd, 2018 by admin

Från ledningsbeslut till mätbar effekt i verksamheten, där upphandling är en del av pusslet.

Lösningen är att samarbeta och koppla ihop kompetens med styrning och skapa engagemang. Bygg det nya arbetssättet tillsammans – politik, verksamhet och upphandling. Denna utbildning som sker i workshopform, ger er grunden och verktygen för att göra det. Är ni redo att ta nästa steg och låta upphandling vara möjliggörare att uppfylla de politiska målen, är detta en utbildning för er. Utbildningen ger utrymme för fem (5) upphandlande enheter och myndigheter att delta; en person från respektive del – upphandling, politik och verksamhet.

  • Det finns många visioner och mål inom både politiken och verksamheterna, men alltför få blir verklighet. Se till att era blir det!
  • Det finns ett tydligt glapp mellan vad politiker och ledning vill och vad tjänstemännen sedan gör. Varför är det så och vad kan man göra åt det?
  • En nyckelfaktor för att lyckas nå målen är att förstå hur offentlig upphandling kan bli ett verktyg som hjälper politik, ekonomi och verksamheterna.
  • Leverantörernas del i uppfyllandet av målen är en avgörande faktor.

Kurs i offentlig upphandling:
I samarbete med Upphandling24 håller Magnus Josephson en heldagsutbildning i målstyrd upphandling
2 oktober 2018, Stockholm

Läs mer och anmäl dig här.>>

Partnering – samverkan för bättre offentliga affärer

Posted on: maj 22nd, 2018 by admin

Hej! Vill ni samverka med oss i vårt gemensamma projekt? Nej tack!
Visst vore det ett konstigt svar på en fråga om samverkan? Men faktum är att inom offentlig upphandling är avtalen för det mesta uppbyggda så, utan idé om samarbete. Det finns ingen tydlig form för samverkan, samarbete eller ett annat populärt ord: partnering. Jag vill dock påstå att en framgångsrik samverkan/partnering kan skapa helt nya och förbättrade affärsmöjligheter för båda parter.

Dialog lägger grunden för framgångsrik samverkan

I de flesta avtal inom offentlig upphandling finns ett djupt rotat ”Master-Servant” förhållande, där köparen, ”mastern”, ställer kraven, och leverantören, ”Servant”, ska utföra dem. Leverantören får ofta ta mycket av risken och dessutom till ett fast pris. Det skapar en rädsla för att göra fel, man höjer priset samtidigt som det öppnar upp för diskussioner om vad som ska ingå och inte.Samtidigt vittnar många leverantörer om att om de bara fick ha en djupare dialog med köparen så skulle många av problemen och riskerna minska eller försvinna.

Det är detta sätt att arbeta som ligger bakom begreppet samverkan, eller partnering som också används.

Släpp in leverantören tidigt i projektet

I korthet kan sägas att ju tidigare leverantören kommer in i förberedelserna för projektet, t.ex. ett byggprojekt, desto mer samverkan/partnering föreligger. Upphandlingen blir annorlunda eftersom man inte köper något konkret, utan mer en vision, och den bedömning som måste göras är med vilken leverantör denna vision sannolikt bäst kommer att uppfyllas. Det kräver hög kunskap och lång erfarenhet hos köparen. Men vilken kunskap och erfarenhet? Finns det ytterligare förutsättningar som är viktiga?

Råd för att lyckas med partnering- och samverkansprojekt

Här kommer mina fyra viktigaste råd till de av er som står inför att göra en samverkans-/partneringupphandling, eller om ni är leverantörer, vill få era kunder att jobba mer i samverkans-/partneringprojekt.

  • Köparen måste ha en organisation som kan arbeta i projektet under hela avtalsperioden som ofta kan vara 5-10 år, trots personalomsättning och omorganisationer.
  • Köparen måste ha satt upp tydliga mål för samarbetet, vad är man ska uppnå som inte kan uppnås i ett mer traditionellt samarbete?
  • Köparens team måste ha en hög kunskap både om sin egen organisation och om marknaden, vilka typer av bolag passar bäst för detta sätt att samarbeta? Vad behöver vår organisation tillföra?
  • Köparen måste noggrant granska säljarens modell för samverkan/partnering. Kommer den att fungera med vår organisation?

Den svåraste är första punkten eftersom större organisationer naturligen genomgår förändringar över tid. Köparen måste därför kunna visa för säljarna att de har ett tydligt mandat och kan försörja projektet med rätt folk över tid.

Det är viktigt att som leverantör inte hoppa på första bästa upphandling bara för att det står partnering. Många köpare underskattar förberedelsearbetet. Se till att ta fram en ”samverkansgranskning”, dvs kriterier som ni anser ska föreligga för att köparen ska bli godkänd som samarbetspartner till er.

Tillit och gemensamt ansvar ger det bästa slutresultatet

I grund och botten talar vi här om en beteendeförändring, hur köpare och säljare ska samarbeta på nya sätt. Det är alltid svårt att ändra beteende, men samverkan/partnering har visat många fördelar i de projekt som jag själv varit inblandad i. Det skapas ett betydligt större förståelse för parternas behov och i slutänden ett bättre resultat. Totalekonomin blir bättre bl.a. för att risknivåerna sänks när parterna litar på varandra och tillsammans ansvarar för slutresultatet.

Vill du testa partnering/samverkan som köpare, t.ex. inom bygg, IT eller andra områden?
Vill du som leverantör få fler köpare att överväga partnering/samverkan som samarbetsform?
Kontakta gärna mig i så fall så delar jag med mig av ännu fler erfarenheter.

Detta kan förändra och förbättra er offentliga affär på ett avgörande sätt om ni är villiga att pröva nya vägar.

Lycka till med affärerna!
Magnus Josephson

Skräddarsy ett föredrag om upphandling för ert branschevent

Posted on: april 23rd, 2018 by admin

Magnus Josephson lär 100 chefer inom eventbranschen hur de kan vinna affärer med offentlig sektor. Med föreläsningen Framgångsrik försäljning till offentlig sektor visar Magnus på hur de kan ta del av den miljard som det bokas events och möten för inom offentlig sektor.

På Grand Hotel den 25 april kör EventEffect en nätverksträff, Mötesbaren, för ca 500 personer inom hotell, event och konferensbranschen. Magnus Josephson är inbjuden att hålla ett specialseminarium för chefer inom branschen och eventet är fullbokat.
Det upphandlas tjänster för drygt en miljard i denna sektor, allt ifrån talarförmedling, till hotellnätter till skapande av större events som stadsfester och liknande.
Läs mer om eventet här.>>

Vill ni också ha ett skräddarsytt föredrag om upphandling för ert branschevent
kontakta Magnus Josephson.
maila contact@magnusjosephson.se
eller ring 0734-356565
För att diskutera fram det bästa sättet att skapa framgångsrik försäljning till offentlig sektor för just din bransch.